-
Snabba cyklister igen…
september 3, 2013 case00 0
Som uppföljning på mitt lilla skriveri om huruvida cyklister får ha bråttom eller inte har jag engagerat mig i några diskussioner på det här inga internätet om just detta. Om att cykla lite snabbare än genomsnittet. För att sedan behöva diskutera huruvida det är så att alla som cyklar snabbt är spandex-snubbar som tränar och jagar KOM:s. För att sedan behöva försvara alla cyklister och förklara att de inte är ansvariga för allt ont som skett i världen. En helt vanligt cykel-diskussion alltså.
Och visst är det tröttsamt, men uppenbarligen nödvändigt. Min bestämda uppfattning är att cyklisterna måste börja bete sig som ett eget trafikslag; ett trafikslag som i stadstrafik har betydligt fler likheter med bilar än vad det har med fotgängare. Olyckligtvis ser sig många cyklister som fotgängare på två hjul.
Om cyklister skulle börja se sig mer som bilar än som fotgängare, och som ett eget trafikslag, skulle de bli betydligt bättre accepterade av bilisterna, och cyklingen skulle då förmodligen få en annan, utvecklande behandling av myndigheter, trafikverk m.m. Till skillnad från den styvmoderliga, och anklagande behandling som den får idag (det är farligt att cykla, alla cyklister är vettvilliga idioter, hade bara alla haft hjälm så hade det inte varit några olyckor allt…)
Men hur fasen ska cyklister börja kunna se annorlunda på sig själva när de inte ges den möjligheten i infrastrukturen? Vem ska liksom börja och hur? Cyklister är just nu ett trafikslag på totalt undantag, en trafikgrupp som man knappt alls tänker på när det pysslas med infrastruktur. Och det får ju tyvärr till resultat att ”grupperingen” skapar sig egna regler om vad som är okej eller inte. Och eftersom utrymmet är trångt blir det konflikter med andra trafikslag och även inom de egna leden.
Och för att återgå till det här med farten: ponera att någon cyklar med knapp styrfart och har full fokus på sin mobiltelefon (gärna med musik i lurarna). Ponera sedan att jag cyklar om i en högre hastighet och denna invid blir överraskad och kränger till. Den allmänna uppfattningen är då att jag kört vårdslöst, inte visat hänsyn, etc. Jag (som cyklar snabbare) skall alltså visa hänsyn till alla andra på cykelbanan oavsett vad de pysslar med. Det tycker i alla fall väldigt många.
Ponera sedan motsvarade situation på valfri 70-väg: vi har en bilist som kör i 30 km/h (utanför rusningstid), svajar lite mellan körfälten eftersom bilisten håller på att uppdatera sin FB-status… Och vi kan väl stoppa där, för det skulle aldrig accepteras. 99% av övriga bilförare skulle tuta, svära, blänga, tränga sig förbi vid första bästa möjlighet. Och det skulle ju vara helt okej och accepterat, eftersom 30 km/h-bilen är en jäkla bromskloss. Ingen skulle ifrågasätta det. Och att ingen skulle göra det grundar sig väl huvudsakligen på att ett informellt system av regler och normer vuxit fram i biltrafiken under en herrans massa år.
Den här regeluppsättningen finns inte bland cyklister ännu. Säkerligen till viss del för att cyklismen vuxit betydligt snabbare än vad infrastrukturen hunnit med, men också för att cyklisterna är en betydligt inhomogen grupp än vad bilisterna, huvudsakligen vita män mellan 25-65 (ren gissning), är. Då tar det helt enkelt längre tid. Från styrande håll har man ju nu ett gyllene tillfälle att styra denna regelutveckling i en positiv riktning. För egen del anser jag att att man kommer väldigt långt med 3 enkla regler:
- Håll linjen och håll till höger
- Undvik kraftiga inbromsningar
- Inse att du som cyklist är ett eget trafikslag.
Detta lär man ut till nybörjare inom landsvägscykling och så fungerar det också (för det mesta) i bilisternas värld.Avslutar detta bildlösa och svamliga inlägg med Fredrik Ericssons avslutning av Birkebeinerrittet. Där kan man snacka om att köra snabbt och jag är nästan säker på att Fredrik Wilmann känner sig lite kränkt när Fredrik E (och Magnus Darvell) kör om på upploppet. Dramaturgiskt sett är det en pärla och det går nästan inte att undvika en liten tår i ögonvrån när jag ser det.Categories: Uncategorized
Taggar:cykling, Frustration, Funderingar, pendling
Stockholm Triathlon 2013 [RR] En säsongssammanfattning [2012-2013]
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
Arkiv
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- januari 2011
- november 2010
- augusti 2010
- maj 2010
- mars 2009
- februari 2009
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- mars 2008
- januari 2008
- november 2007
- oktober 2007
- augusti 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- mars 2007
- februari 2007
Kategorier
- #pendlamedstil
- aquathon
- Barn
- Bygge
- CX
- Cykelvasan
- cykla
- cykling
- drömmar
- duathlon
- dumheter
- Film
- Fotboll
- Frustration
- Funderingar
- Glädje
- Göteborgsvarvet
- GPS
- hälsena
- Helg
- Ironman
- Jobbet
- kläder
- längdskidor
- löpning
- Mallorca
- måndag
- misär
- MTB
- multisport
- musik
- Nice
- nonsens
- pendling
- randonneur
- Rapha500
- regler
- renovering
- RR
- rullskidor
- Sammanfattning
- Scoop
- semester
- simning
- själ
- skador
- sport
- Statements
- Svensk Klassiker
- swimrun
- tävling
- träna
- träning
- triathlon
- Uncategorized
- utmaning
- utrustning
- vardag
- vasalopp
- Vätternrundan